Tuesday 11 November 2014

Limau Bali Hmmmmm

Limau Bali atau nama saintifiknya Sitrus grandis memang sedap... Setiap kali balik ke kampung isteri di Negeri Sembilan, pokok Limau Bali ni la yang kami jengok dulu, kot-kot ada yang dah masak... Alhamdulillah, rezeki kali ni kebanyakkannya dah masak... Tapi kami cuma bawa balik 4 biji je.. Cukup la rasanya untuk kami berdua je dengan isteri... Rasanya masam-masam manis... Isteri suka makan sambil cicah kicap manis, tapi saya suka makan macam tu je... Memang tak minat makan apa-apa jenis buah campur benda-benda lain seperti serbuk asam ataupun kuah rojak... Buah Limau Bali ni kalau beli ada yang menjual sehingga RM15 sebiji... Mahal juga la kan.. Jadi sesiapa yang ada tanah terluang tu boleh la tanam buah ni... Bila dah masak jangan lupa panggil kami datang makan sekali la ye... Hehehe...


Limau Bali ni selalunya ada 2 jenis, satu yang isinya merah dan satu lagi isinya putih... Yang kami ambil ni isinya putih... Limau Bali ni banyak khasiatnya... Antaranya mengandungi jumlah vitamin C yang banyak dan boleh mengurangkan kadar kolestrol dalam darah. Di kampung isteri, mereka memanggil buah ni sebagai Limau Abung(kalau tak salah eja), di tempat lain ada yang panggil sebagai Limau Tambun... Mungkin di Malaysia, Limau Bali ni banyak di tanam di sana... Ada Hentian Limau Bali juga rasanya di Ipoh, Perak.. 

Tak susah nak kupas kulit buah Limau Bali ni...Walaupun kulitnya tebal tetapi lembut.. Isinya putih... Rasanya masam-masam manis... Jangan terliur... :)

No comments:

Post a Comment